Altijd geluk

“Geen paniek, jij hebt altijd geluk. Je weet toch dat je altijd geluk hebt? Yes, ik heb altijd geluk”, zo sprak ik tot mijzelf toen ik terugreed naar Ikea. Ik had mij net gerealiseerd dat ik de helft van de net gekochte spullen op de laadplaats had laten staan en mijn eerste opwelling was paniek. Ik was zó blij dat ik die loodzware kast in de auto had gekregen dat ik niet meer aan de andere spullen gedacht had en weggereden was. Geloof het of niet maar toen ik ruim een half uur later terugkwam stond de rest van de spullen er nog net zo als ik het achtergelaten had! Wat was ik verbaasd en blij. Ik werd weer eens bevestigd in mijn positieve overtuiging dat ik altijd geluk heb.

In dit blog leer ik je hoe je met behulp van affirmaties je negatieve, niet behulpzame overtuigingen kunt ombuigen naar positieve, helpende overtuigingen. Want hoe vaak zeggen we niet tegen onszelf; “dat heb ík weer” of “ik heb ook áltijd pech”? Negatief geladen boodschappen die niet behulpzaam zijn voor ons zelfbeeld.

Affirmeren is het heel vaak, hardop, herhalen van een korte tekst met een positieve boodschap. Alles wat je regelmatig tegen jezelf zegt, vormt een spoor in je brein en wordt een overtuiging. Dat geldt voor zowel positieve als negatieve dingen die je tegen jezelf zegt. Een overtuiging die leidend wordt in je gedrag. Als je denkt ‘dat je altijd pech hebt’ en er gaat iets mis, dan word je bevestigd in deze overtuiging en maak je dit spoor dieper. Door negatieve overtuigingen, beperk je jezelf en kom je in een neerwaartse spiraal van gedachten. Hetzelfde geldt echter voor positieve overtuigingen. Als jij ervan overtuigd bent ‘dat je altijd geluk hebt’, is dat wat je tegenkomt in je leven. Het leven is als een spiegel: wat je uitzendt, krijg je terug. Ga jezelf dus programmeren met positieve gedachten en ontwikkel positieve overtuigingen.

Is affirmeren moeilijk? Nee en ja. Nee, omdat je met een heel simpel zinnetje kunt beginnen om al snel de eerste positieve effecten te merken. Ja, omdat affirmeren om discipline vraagt. De discipline om dagelijks te affirmeren. En daar zit meestal de uitdaging. Na twee weken affirmeren merk je nog geen verschil. Logisch want negatieve overtuigingen die al jarenlang met je meelopen, buig je niet in twee weken om. Dus het vraagt om doorzettingsvermogen; ook als je druk bent, de kinderen vakantie hebben en je aandacht vragen, je moeder ziek is, je collega een beroep op je doet etc. Kortom: het vraagt van je dat je jezelf serieus neemt en tijd voor jezelf maakt. Dat is voor veel mensen een uitdaging. Ga je die uitdaging aan, dan word je beloond! Positieve veranderingen komen jouw kant op.

Begin met een simpele, algemene affirmatie: ik heb ook altijd geluk. Herhaal dat 100-200 keer per dag. Is dat moeilijk? Nee hoor, je kunt overal affirmeren. In de auto, onder de douche, als je alleen thuis bent, op de fiets en noem maar op. Overal waar je niet in gesprek bent met anderen maar met jezelf kunt praten.

Zelf merkte ik al vrij snel de eerste verschillen: parkeerruimte waar ik het niet verwachtte, geen geld in de meter en net iets eerder terug bij de auto dan de parkeerwachter, ondanks file toch op tijd op mijn afspraak. Kleine dingen maar duidelijk het resultaat van mijn veranderde mindset. Wees er alert op dat je oog hebt voor deze kleine veranderingen. Het zijn – zeker in het begin – geen wereldschokkende veranderingen. Maar als je er oog voor hebt, breidt het positieve effect zich steeds verder uit. Let er wel op dat je positief formuleert. Zeg niet ‘ik wil mijn sleutels niet meer kwijt zijn.’ Maar zeg ‘ik weet mijn sleutels altijd te vinden.’

Hoe kan dat? Wat gebeurt er in je brein? Het oude (negatieve) spoor wordt niet meer gebruikt. Vergelijk het met een bospad dat overwoekert als het niet meer gebruikt wordt. Er ontstaat een nieuw, vers, positief spoor dat steeds dieper wordt naarmate je de affirmatie vaker herhaalt. Dit wordt de hoofdroute waarlangs je denkt en handelt. Op deze manier verbeter je je zelfbeeld en breng je rust en ontspanning in je leven en kun je weer genieten van leuke dingen.

Wil je meer praktische tips voor rust en ontspanning? Download dan mijn gratis e-book en voel je vandaag al beter.

Download mijn E-book

Loop je jezelf soms voorbij omdat je teveel ballen in de lucht houdt? En heb je behoefte aan rust?

Meld je dan nu aan voor regelmatige tips en adviezen per e-mail over rust, ontspanning en genieten. Je ontvangt dan direct mijn e-book met drie praktische tips om snel en eenvoudig rust in je hoofd en in je lijf te krijgen.

Je gegevens zijn uiteraard veilig bij mij en worden niet gebruikt voor andere doeleinden.