Amerikaanse toestanden

Met groeiende verbazing zie ik wat er deze week in Amerika gebeurt. Ik zie een man die kracht en stabiliteit uitstraalt enerzijds en anderzijds iemand die balkt als een ezel. Iemand die als een kat in het nauw rare sprongen maakt. Iemand die heel hard schreeuwt om zijn angst te overschreeuwen. Nu schreeuwt hij al vier jaar maar deze week vergroot hij zijn gedrag uit als manier om grip te houden op de situatie. Een situatie die hem door zijn vingers dreigt te glippen. We wachten rustig af hoe het zich ontwikkelt.

Kat in het nauw

Voel jij je wel eens als een kat in het nauw? Maak je dan ook rare sprongen en vertoon je gedrag dat je van jezelf niet kent? Zeg je dingen die je normaal gesproken niet zou zeggen? Trek je je terug of sla je juist om je heen? Reageer je als een kip zonder kop, niet meer in staat om redelijk te denken? Want dat is wat makkelijker gebeurt: als de stress te hoog oploopt, ga je onredelijk handelen, je  bent jezelf niet meer en (redelijk) denken wordt moeilijker.

On-redelijk

Zoals gezegd: je wordt onredelijk. Hoor je het? On-redelijk, zonder rede, de ratio is weg, je kunt niet goed meer denken. Situaties zijn lastig en je ervaart veel weerstand. Waar dingen ooit soepel gingen en probleempjes bespreekbaar en makkelijk op te lossen waren, lijkt er – door stress – in elk voorval een probleem te schuilen. Alles is moeilijk en kost (teveel) energie. Niets gaat meer vanzelf en daar word je doodmoe van. Je krijgt steeds meer moeite met je omgeving en je omgeving met jou. Kijk maar naar Amerika: aanhangers van beide partijen gaan met elkaar op de vuist, de politie en leger doen hun best om de rust te handhaven, stembureaus worden extra beveiligd. Allemaal als gevolg van stress en onredelijkheid.

4 stappen

Hoe los je deze situaties goed op? Het klinkt heel eenvoudig en in feite is het dat ook. Althans de theorie. Maar vergis je niet: in de praktijk zal je nog wel eens voor uitdagingen komen te staan. Maar als je onderstaande stappen volgt, kom je een heel eind.

  • Merk op welke (basis)emotie je ervaart: boosheid, angst, verdriet, blijheid
  • Besef dat het jouw emotie is (ook al roept een ander die emotie bij je op)
  • Onderzoek hoe je er lichamelijk op reageert: krijg je het warm, gaat je ademhaling omhoog, bonkt je hart, heb je hoofdpijn, heb je een knoop in je maag?
  • Blijf bij je gevoel: weet dat het tijdelijk is, het gaat echt over en dan voel je je weer rustig

Wil jij deze stappen onder de knie krijgen?

Wil jij leren hoe deze stappen werken en weer rust en ontspanning ervaren? Mail me dan op jolanda@jolandamocking.nl en boek een gratis kennismakingsgesprek.

Vind je deze blogs leuk om te lezen, meld je dan aan met onderstaande link, zodat je zeker weet dat je er geen één meer mist. Je ontvangt dan tevens mijn e-book met drie gratis tips die je gelijk kunt toepassen.

www.jolandamocking.nl

Download mijn E-book

Loop je jezelf soms voorbij omdat je teveel ballen in de lucht houdt? En heb je behoefte aan rust?

Meld je dan nu aan voor regelmatige tips en adviezen per e-mail over rust, ontspanning en genieten. Je ontvangt dan direct mijn e-book met drie praktische tips om snel en eenvoudig rust in je hoofd en in je lijf te krijgen.

Je gegevens zijn uiteraard veilig bij mij en worden niet gebruikt voor andere doeleinden.