Bankhangen en autonomie

Daar ligt hij dan, op de bank. Mijn puberzoon in zijn favoriete houding, telefoon aan zijn hand vastgeplakt. Hoe vaak heb ik mij daar niet aan geërgerd en vertwijfeld gevraagd: ‘Heb je geen huiswerk, heb je je kamer al opgeruimd, je tas ingepakt?’

Uitslapen tot lunchtijd

Toen de scholen sloten, vreesde ik het ergste. Nog meer uren op de bank, uitslapen tot lunchtijd, zou er nog iets terechtkomen van zijn huiswerk? Hij kan goed leren. De kans dat hij zij huiswerk voor zich uit zou schuiven met het argument ‘ik heb tijd zat, dat doe ik straks wel’ leek mij levensgroot. En dan komt er natuurlijk een moment dat het allemaal niet meer te overzien is.

Het valt mee

Inmiddels zijn we vier weken verder en zie ik mooie dingen gebeuren. Ja, hij slaapt inderdaad uit tot minstens 11.00 uur. Daar heb ik niet zoveel  moeite mee, zijn puberbrein heeft behoefte aan uitslapen. Als de scholen weer beginnen, komt hij vanzelf weer in het ritme van school.

Eigenlijk is het vreemd dat middelbare scholen – bevolkt door pubers – zo vroeg beginnen. Maar dat terzijde.

Tegelijkertijd zie ik ook hoe goed hij zijn tijd verdeelt over uitslapen, huiswerk en zijn bijbaantje; een ‘vitaal’ beroep. Hij werkt bij het Kruidvat en heeft de laatste weken ontelbare flacons desinfecterende handgeld,  pakken papieren zakdoekjes en pakken toiletpapier door zijn handen laten gaan.

Verantwoordelijkheid

Ik ben er trots op dat hij erin slaagt om zijn verantwoordelijkheid te nemen en de juiste keuzes te maken binnen de grote vrijheid die hij nu heeft.  Hij geeft zijn eigen invulling aan zijn tijd maar verliest daarbij niet uit het oog wat er allemaal moet.

Ondanks, of juist dankzij de vrijheid die hij nu heeft, toont hij verantwoordelijkheidsgevoel, is proactief en laat hij zien hoe competent hij is, om buiten het keurslijf van school te functioneren. Deze periode versterkt zijn gevoel van autonomie. Hij wordt zelfbewuster en zelfverzekerder.

Actief versus passief

Is dat misschien waar het over gaat? Dat ruimte en vrijheid een beroep doen op het eigen initiatief en verantwoordelijkheid van mensen? Dat mensen eigen keuzes maken, creatief en zelfbewust worden omdat ze de kans krijgen om invulling te geven aan hun eigen leven op hun eigen manier?

Als je in een keurslijf zit – op school, thuis of in de maatschappij – heb je weinig mogelijkheden voor eigen initiatief. Leven in een keurslijf onderdrukt je creativiteit, initiatief en ontwikkeling. Dan stop je toch vanzelf met nadenken en laat je het over aan degene die ‘bepaalt’? 

Je volgt het platgetreden  pad maar de groeikansen en de leuke dingen in het leven liggen iets verder van de gebaande paden af.

Moe van het keurslijf?

Heb jij al te lang in een keurslijf geleefd? Leef je op de automatische piloot? Pas je je makkelijk aan maar wil je uit het keurslijf en weer je eigen pad lopen? Van de gebaande paden af en kijken hoeveel moois er buiten de platgetreden paden is? Omdat je eraan toe bent om in vrijheid je eigen keuzes te maken?

Mail me dan op jolanda@jolandamocking.nl en ik neem contact met je op voor een vrijblijvend gesprek waarin we kijken of ik jou kan helpen om jouw wensen en verlangens te realiseren.

Download mijn E-book

Loop je jezelf soms voorbij omdat je teveel ballen in de lucht houdt? En heb je behoefte aan rust?

Meld je dan nu aan voor regelmatige tips en adviezen per e-mail over rust, ontspanning en genieten. Je ontvangt dan direct mijn e-book met drie praktische tips om snel en eenvoudig rust in je hoofd en in je lijf te krijgen.

Je gegevens zijn uiteraard veilig bij mij en worden niet gebruikt voor andere doeleinden.