Buiten je raam

Zo op het oog ziet hij er rustig uit: een vriendelijke lach op zijn gezicht, zijn ogen staan helder. Hij ziet er verzorgd uit en is sportief gekleed. De reden dat hij in de praktijk komt echter, is dat hij zijn boosheid niet onder controle heeft. Om het minste kan hij boos worden. Achteraf vraagt hij zich af waarom. Meestal zijn het kleine aanleidingen: een blik, een gebaar of een opmerking. Zijn kinderen zijn soms zelfs bang voor hem omdat hij zo kan uitvallen en dat doet hem pijn. Hij wil niet dat zijn kinderen bang zijn voor hem. Zijn vrouw neemt het dan op voor de kinderen. Met zijn hoofd begrijpt hij dat wel, maar hij voelt zich afgewezen.

Brein

Omdat hij al vaker geweest is, ken ik zijn achtergrond en begrijp ik wat er gebeurt. Ik leg hem uit dat ons brein uit drie delen bestaat. Het oudste deel van ons brein is het reptielenbrein. Het werkt op de automatische piloot en regelt onze overleving, zoals hartslag,  bloedsomloop en lichaamstemperatuur. Het heeft drie standen: vechten, vluchten en verstarren. Het tweede deel is het zoogdierenbrein. Het regelt onze gevoelens, emoties en sociaal gedrag. Met het zoogdierenbrein zijn we in staat om empathie te voelen voor anderen. Het derde deel is het mensenbrein, het jongste deel van ons brein. Met het mensenbrein kunnen we logisch nadenken, plannen, organiseren en weloverwogen beslissingen nemen. Hij luistert geïnteresseerd.

Stress

Ik vertel hem dat als je je rustig voelt, de drie delen samenwerken. Maar als er iets tegenzit, iemand kijkt bijvoorbeeld ‘verkeerd’ of zegt iets vervelends, dan ontstaat er stress. In zijn geval was dat als zijn ouders ruzie hadden en tegen elkaar schreeuwden. Soms viel er zelfs een klap. Hij kan zich nog goed herinneren hoe bang hij was als hij het geschreeuw hoorde. Samen met zijn zusje vluchtte hij naar boven totdat de ruzie voorbij was. Hij herinnert zich goed de spanning van toen. Hij voelt nog steeds stress bij harde geluiden. Ruzie probeert hij te vermijden.

Buiten het raampje

Ik vraag hem om zich een raam voor te stellen: onderin is er geen stress. “Maar als je het (te) druk hebt, of ergens over piekert, raak je sneller geprikkeld,” zeg ik. “Er ontstaat stress en het stressniveau stijgt tot halverwege het raam. Dan is een verkeerde blik of een hard geluid genoeg om het stressniveau verder te laten stijgen totdat je uit je raam gaat,” vervolg ik. “En buiten je raam wordt je mensenbrein uitgeschakeld. Dan kún je niet meer nadenken. Het reptielenbrein neemt het over want het denkt dat je overleving in gevaar is. De drie smaken om uit te kiezen zijn dan: vechten, vluchten of verstarren.” Dat herkent hij; hij wordt boos, hij vecht.

Redelijk?                                                                                                 

Daarom werkt het niet als zijn vrouw redelijk met hem wil praten over wat er gebeurt, dat kan hij op dat moment immers niet? Zijn ratio (rede) is tijdelijk uitgeschakeld. Eerst moet hij weer binnen zijn raam komen, dan pas kan hij nadenken over wat er gebeurde. “Aha, is het dan daarom dat mijn zoontje niet meer kan rekenen als de juf boos wordt?” vraagt hij. Kijk, hij begint het te snappen. Het arme kind kan zich niet meer concentreren als de emotie te hoog oploopt; zijn mensenbrein is – tijdelijk – uitgeschakeld door een boze juf.

Voorkomen

Aan zijn gezicht zie ik dat het  muntje is gevallen. Hij begrijpt waarom het hem soms zwart voor de ogen wordt en hij zo onredelijk boos kan worden. De volgende stap is leren om binnen zijn raam te blijven. Hij wil niets liever. Zijn gezin is hem lief.

Loslaten

Hoe is dat bij jou? Ga jij makkelijk uit je raam? En vraag je je nadien af waarom je zo boos werd om niks? Wil je je emoties liever meer in de hand hebben? Mail me dan op jolanda@jolandamocking.nl en boek een gratis kennismakingsgesprek.

Vind je deze blogs leuk om te lezen, meld je dan aan met onderstaande link, zodat je zeker weet dat je er geen één mist. Je ontvangt dan tevens mijn e-book met drie gratis tips die je gelijk kunt toepassen.

www.jolandamocking.nl

Download mijn E-book

Loop je jezelf soms voorbij omdat je teveel ballen in de lucht houdt? En heb je behoefte aan rust?

Meld je dan nu aan voor regelmatige tips en adviezen per e-mail over rust, ontspanning en genieten. Je ontvangt dan direct mijn e-book met drie praktische tips om snel en eenvoudig rust in je hoofd en in je lijf te krijgen.

Je gegevens zijn uiteraard veilig bij mij en worden niet gebruikt voor andere doeleinden.