De boog kan niet altijd gespannen zijn

De vakanties zijn weer voorbij. Binnen de kortste keren zitten we weer in ons bekende ritme. Vaak is dat een grote valkuil, met name voor vrouwen: eenmaal opgeladen van de vakantie kunnen we alles weer aan, toch? Eerste taak af, tweede taak gedaan en oh ja, ook de derde taak afgevinkt. Nog een paar dingetjes en dan neem je even tijd voor jezelf. Maar zit je dan eindelijk met een kop koffie op de bank, kun je je niet ontspannen en genieten van wat een ultiem genietmoment had  moeten worden. Schuldgevoel bekruipt je, stilzitten lukt niet want je vindt dat je wat moet doen. Je voelt je ongemakkelijk en opgejaagd.

Wil je teveel?

Herkenbaar? Ben jij iemand die teveel wil en ook nog het liefst in een hoog tempo? Ik herken het, hoor. Ik ben ook een bezige bij en blijf maar doorgaan om vervolgens ’s avonds om 23.30 uur nog even een half uur te lezen. Want ja, tijd voor ontspanning is belangrijk, ik weet het. Helaas is dat op een tijd dat ik graag in bed zou liggen. Het blijft een uitdaging maar tegenwoordig pak ik regelmatig mijn ontspanningsmomenten: lezen, sporten, tuinieren of afspreken met een goede vriendin.

De boog kan niet altijd gespannen zijn

Inspanning kan geen kwaad als het maar afgewisseld wordt met ontspanning. En aan dat laatste ontbreekt het vaak. Veel vrouwen willen eerst alles op hun to-do lijst afvinken voordat ze zichzelf toestaan om tijd voor zichzelf te nemen. Maar het spreekwoord zegt niet voor niets ‘de boog kan niet altijd gespannen zijn’. Na inspanning is ontspanning nodig om te herstellen. Doe je dat niet, dan loop je leeg zoals een batterij die langdurig wordt gebruikt.

Stresshormonen

Onder invloed van stress stijgt de hoeveelheid stresshormonen in je lichaam. Tijdens de periode van ontspanning voer je die af zodat je weer op je beginniveau uitkomt. Maar neem je niet of niet voldoende rust, dan blijft het niveau van stresshormonen te hoog. Bij een volgende inspanning begin je met een hoger niveau aan stresshormonen. Je hebt voortdurend teveel stresshormonen in je lichaam waardoor je je onrustig en opgejaagd voelt.

Gevolgen van stress

Op een bepaald moment is je stressniveau zo hoog dat het je functioneren beïnvloedt: je kunt je niet meer concentreren, piekert veel, maakt fouten en je bent somber. Je hoofd zit vol, je schiet in de stress bij het kleinste pijntje, je kunt je niet meer zetten tot hobby’s, alles lijkt moeilijk en je bent doodmoe. En dit is nog maar een beperkte opsomming van de verschijnselen die het gevolg kunnen zijn van teveel stress.

Gewoon beginnen

Weten wat je moet doen en het ook daadwerkelijk doen, zijn twee verschillende dingen. Plan een (half)uur per dag voor jezelf. Doen, hoor! Zorg dan voor echte rust: geen afleidingen van telefoon, computer of tv. Laat de overvolle wasmand voor wat het is, dat kan wachten. Neem je broodnodige rust en ervaar hoe dat is. Voel je je onrustig en opgejaagd? Kun je niet echt genieten van jouw rustmoment? Heel begrijpelijk, je lichaam is het niet meer gewend. Maar geef niet toe aan de onrust door op te staan en wat te gaan doen. Nee, blijf zitten en neem je rust. Na enig oefenen zal je merken dat het beter gaat en dat je weer ontspannen kan genieten.

Luisteren naar je lichaam

Als je luistert naar de signalen van je lichaam, dan weet je precies wanneer het tijd is om een pauze in te lassen. Heerlijk, even tijd voor jezelf. Als bonus zal je merken dat je daarna veel productiever bent. Rust nemen betaalt zich terug in gezondheid, een blije kijk op het leven en efficiëntie.

De eerste stap

Welke signalen heb jij (al lang) genegeerd? Wat ga je doen om de eerste stap te zetten? Laat je het me weten?

Mocht jij je nu nog niet zo ontspannen en rustig voelen, maar dat wel willen worden, download dan mijn gratis e-book met drie tips voor rust in je hoofd en rust in je lijf. Je krijgt enkele praktische tips die je direct kunt toepassen. Je krijgt dan tevens de blogs automatisch in je mailbox zodat je er geen één hoeft te missen.

Download mijn E-book

Loop je jezelf soms voorbij omdat je teveel ballen in de lucht houdt? En heb je behoefte aan rust?

Meld je dan nu aan voor regelmatige tips en adviezen per e-mail over rust, ontspanning en genieten. Je ontvangt dan direct mijn e-book met drie praktische tips om snel en eenvoudig rust in je hoofd en in je lijf te krijgen.

Je gegevens zijn uiteraard veilig bij mij en worden niet gebruikt voor andere doeleinden.