De wijde wereld in

“How cute,”of “wat een knapperd” en “wat een schatje”: dat is wat je als pasgeboren baby hoort als mensen, vriendelijk lachend en kirrende geluidjes makend, boven de kinderwagen of box hangen. Belangrijk, want het klinkt positief en is bevestigend voor een baby. Een baby voelt dat hij/ zij er mag zijn en gewenst is.

De wereld verkennen

Dat gaat zo een poosje door maar zo rond 1½-2 jaar hoor je als peuter andere dingen: “afblijven, voorzichtig, kijk uit, niet aankomen, pas op.” Veel waarschuwingen en afkeurende blikken op het moment dat je als peuter net lekker rond begint te stappen en de wereld gaat verkennen. Er is ook zoveel leuks te zien: de trap, de bank, een deur die open staat, de open haard en noem maar op. Mogelijkheden  te over om nieuwe indrukken op te doen en nieuwe dingen te leren.

Niet meer oké?

Hoe teleurstellend is het dan dat je steeds nee hoort op je ontdekkingstocht? Je gaat toch aan jezelf twijfelen? Kennelijk ben je niet meer zo oké als toen je een baby was? Blijkbaar wijzen je ouders je terecht en kunnen ze zelfs boos op je worden. Heel verwarrend is dat. Tegen de tijd dat je een kleuter bent en naar school mag is er een juf die je door alle ge- en verboden heen leidt.

Het nee-spoor

Negatieve invloeden laten hun sporen achter in het brein. Alle ervaringen worden opgeslagen. Dat zijn niet allemaal bewuste herinneringen; met name de vroege herinneringen worden als gevoelsherinnering opgeslagen. Je kunt je misschien voorstellen dat de afwijzing die je als peuter gevoeld hebt door de vele nee’s, iets met je gedaan heeft? Je ervaart dat je niet oké bent. Als volwassene kun je beredeneren dat alle nee’s voor je eigen bestwil waren. Maar als klein kind kan je dat niet: je zit gevangen in je brein. Elke keer dat je je afgewezen voelt, wordt het spoor van afwijzing in je brein dieper, de pijn van afwijzing groter evenals je overtuiging dat je niet oké bent. Dat voelt niet fijn: je gaat gedrag ontwikkelen om je te beschermen tegen deze pijn.

De peuter van toen versus de volwassene van nu

Als je liefdevolle ouders hebt en veel positieve ervaringen in je leven, wissen deze het spoor van afwijzing grotendeels uit. Maar als je opvoeding of je jeugdervaringen minder positief zijn, wordt het spoor uit je jeugd juist verdiept. Bij negatieve ervaringen in het heden val je weer in deze groef en reageer je zoals je vroeger deed. Je handelt op de manier die je jezelf hebt aangeleerd: de manier die vroeger goed werkte om je staande te houden. Inmiddels ben je echter niet meer de peuter van toen maar de volwassene van nu. Kwam je er vroeger mee weg om als kleuter/ puber stevig van je af te bijten, om je heen te slaan of om je juist onzichtbaar te maken, nu reageert je omgeving daar op met….juist, afwijzing. Grote kans dat je gedrag dat vroeger zo functioneel was, je nu juist in de weg staat.

Toe aan verandering?

De vraag is natuurlijk of je zelf last hebt van je gedrag of de overtuigingen die je over jezelf hebt? Genoeg last om er iets aan te veranderen? Gelukkig kan dat. Is dat makkelijk? Nee, zeker niet. Ingesleten gewoontes verander je niet van de ene op de andere dag. Is het de moeite waarde om aan te werken? Ja zeker, want daarmee bevrijd je je van de ketenen in je brein en creëer je een nieuw, positief spoor. Je voelt je al snel beter, de verbinding die je hebt met jezelf en anderen, wordt krachtiger en fijner. Je hebt een positievere uitstraling, meer energie, je ervaart weer rust en je kunt weer genieten.  

De eerste stap

Mocht jij je nu nog niet zo ontspannen en rustig voelen, maar dat wel willen worden, download dan mijn gratis e-book met drie tips voor rust in je hoofd en rust in je lijf en je krijgt enkele praktische tips die je direct kunt toepassen. Je krijgt dan tevens de blogs automatisch in je mailbox zodat je er geen één hoeft te missen.

Download mijn E-book

Loop je jezelf soms voorbij omdat je teveel ballen in de lucht houdt? En heb je behoefte aan rust?

Meld je dan nu aan voor regelmatige tips en adviezen per e-mail over rust, ontspanning en genieten. Je ontvangt dan direct mijn e-book met drie praktische tips om snel en eenvoudig rust in je hoofd en in je lijf te krijgen.

Je gegevens zijn uiteraard veilig bij mij en worden niet gebruikt voor andere doeleinden.