Grenzen: hoe dan?

Ze keek me aan met een vertwijfelde blik in haar ogen die me vertelde dat ze zich geen raad meer wist. ‘Maar hoe dan?’ vroeg ze verdrietig. ‘Het helpt niet als ik het vriendelijk vraag maar het helpt ook niet als ik boos word.’

Grenzen trekken en duidelijk zijn

We hadden het over grenzen trekken en duidelijk zijn. Dat wilde ze heel graag leren want ze liet makkelijk over haar grenzen gaan. Daar had ze last van. Ze keek met veel bewondering naar een collega die dat schijnbaar moeiteloos kon. Maar het irriteerde haar ook want zij was meestal degene die tegen de grenzen van deze collega opliep. Toch vond ze het wel heel knap van haar collega. Kon zij dat maar. Wat zou haar leven dan een stuk eenvoudiger zijn.

Ik baal ervan

Op mijn vraag hoe het kon gebeuren dat anderen steeds weer over haar grenzen gaan, moest ze het antwoord schuldig blijven. ‘Het gebeurt gewoon en achteraf baal ik daarvan en verwijt ik mijzelf dat ik het weer heb laten gebeuren.’ Zo ging het vaak. Achteraf zag ze waar het misgegaan was, achteraf gaf ze zichzelf de schuld. Ze was niet in staat om dit probleem vóóraf te tackelen. ‘Of ik haar daarbij kon helpen?’

Frustratie

Grenzen trekken ligt dicht bij ‘nee’ zeggen (Nee-zeggen, hoe doe je dat?). Heb jij geleerd om grenzen te trekken? Werd jouw ‘nee’ vroeger gerespecteerd? Mocht jij als kind iets niet willen, tegenspreken of weigeren? Weigeren bijvoorbeeld om opa/ oma een kus te geven? Of moest je dat allemaal doen omdat je ouders vonden dat het zo ‘hoorde’?

Als je dat allemaal moest, heb je niet geleerd om grenzen te trekken, mogelijk zelfs  niet om je eigen grenzen te voelen. Dan valt het niet mee om hier als volwassene goed mee om te gaan en krijg je er op een bepaald moment last van. Voor haar was dat moment aangebroken en daarom zat ze nu tegenover mij.

Geen grenzen kunnen trekken leverde haar veel frustratie op; frustratie die ze mee nam naar huis  waardoor ze thuis niet zo gezellig meer was. Haar partner en kinderen hadden er last van en zijzelf ook.

  • Ga eens bij jezelf te rade waarom je vindt dat je aan een verzoek moet voldoen. Voel je je schuldig als je weigert? Denk je dat je een ander teleurstelt?
  • Ga eens na waarom je het accepteert dat een ander jouw verzoek negeert. Denk je dat je teveel vraagt? Dat je het niet waard bent dat een ander jou helpt?
  • Voel eens wat er in je lichaam gebeurt als je beseft dat je (weer) over je grenzen hebt laten gaan? Wat voel je? Frustratie? Boosheid?

Wat wil jij?

Besef dat als jij niet kiest voor jezelf en voor wat goed is voor jou, je onderdeel wordt van de keuze van een ander. Door niet duidelijk te zijn in wat jij  wilt en wat voor jou belangrijk is, geef je de ander zeggenschap over jou en over je agenda. Een ander trekt aan de touwtjes van jouw leven: je belandt in de slachtofferrol, je voelt je onbegrepen en je emoties komen onder druk te staan.

Ik gun je dat je de regie over je leven weer terug pakt. Dat is niet egoïstisch maar getuigt van een gezond zelfbewustzijn. Wil je daar meer over weten? Mail me dan op jolanda@jolandamocking.nl en maak een afspraak voor een gratis telefoongesprek waarin ik je enkele tips geef die je direct kunt toepassen. 

Download mijn E-book

Loop je jezelf soms voorbij omdat je teveel ballen in de lucht houdt? En heb je behoefte aan rust?

Meld je dan nu aan voor regelmatige tips en adviezen per e-mail over rust, ontspanning en genieten. Je ontvangt dan direct mijn e-book met drie praktische tips om snel en eenvoudig rust in je hoofd en in je lijf te krijgen.

Je gegevens zijn uiteraard veilig bij mij en worden niet gebruikt voor andere doeleinden.