In 4 stappen naar communicatie die verbindt

“Ik krijg er gewoon buikpijn van,” verzucht ze. “Ik wil helemaal geen ruzie maar ze zijn nu echt te ver gegaan. Het werd me zwart voor de ogen toen ze die rotopmerking maakten, ik ontplofte gewoon.” Ze heeft ruzie met haar schoonouders. “Ze gaan ervan uit dat ik doe wat zij willen,” gaat ze verder, “ze vragen me niet eens naar mijn mening. De maat is nu echt vol!”

Ander perspectief

‘Ze’ zijn haar schoonouders. Haar schoonouders die vanuit hun eigen perspectief beslissen en geen rekening met haar houden. Wel met hun zoon. Hun zoon is haar man; hij staat tussen haar en zijn ouders in. Voor hem is het ook lastig want hij wil beiden tevreden houden. In een relatie van twee mensen krijg je de ‘kouwe kant’ er automatisch bij en daar heb je mee te dealen. Met andere gewoonten en gebruiken. Een andere familiecultuur. En dan word je soms geconfronteerd met onhebbelijkheden die irritaties oproepen.

Tot het kookpunt

Ze heeft lang haar mond gehouden, waarschijnlijk té lang. Het spreekwoord zegt: wie zwijgt, stemt toe. Waarschijnlijk hebben haar schoonouders gedacht dat ze het met hen eens was? Maar ja, als je lang je mond houdt, borrelt de irritatie van binnen en bereik je op een bepaald moment het kookpunt: onvermijdelijk volgt de ontploffing, in dit geval met boze schoonouders als gevolg.

Verbindende communicatie

Kun je dit soort onverkwikkelijke situaties voorkomen? Ja? Maar hoe dan? Het lijkt een inkoppertje maar het is echt waar: door goede communicatie. Communicatie zonder ruis op de lijn, communicatie waarbij ieder zich gehoord en gerespecteerd voelt. Als ik denk aan goede communicatie dan denk ik aan het model van Geweldloze Communicatie van Rosenberg. Een vorm van doeltreffende, verbindende communicatie. Een manier waarop je kunt zeggen wat je nodig hebt, zonder dat de ander zich aangevallen voelt.

Het model bestaat uit vier stappen:

  1. Benoem wat je waarneemt: doe dit heel feitelijk. Dus zeg niet ‘ik zie dat je boos bent’ want boosheid is niet wat je ziet. Boosheid is de interpretatie die je geeft aan stemverheffing en een verhit hoofd. Zeg bijvoorbeeld: ik hoor je zeggen dat…/ Wat me opvalt, is ….
  1. Benoem je gevoel             : dat vind ik heel vervelend/ ik voel me niet gehoord/ het raakt me
  1. Benoem je behoefte         : ik wil graag gehoord worden/ ik heb behoefte aan…(aandacht, tijd voor mijzelf etc)
  1. Doe een verzoek               : wil je me serieus nemen en mijn mening vragen?/ wil je me het komende uur niet storen zodat ik….. af krijg?

Bovenstaand stappen lijken heel eenvoudig en in feite zijn ze dat ook. Toch zal je merken dat het oefening vraagt om deze structuur onder de knie te krijgen. Maar zodra het lukt, zal je merken dat alle communicatie soepeler verloopt.

Hoe communiceer jij?

Wil jij op een betere manier leren communiceren? Zodat je doeltreffender communiceert en meer verbinding in de communicatie tot stand brengt? Met alle positieve gevolgen van dien?

Mail me dan op jolanda@jolandamocking.nl en boek een gratis kennismakingsgesprek.

Vraag mijn gratis e-book  aan en voel je vandaag al beter. Je krijgt dan de nieuwe blogs automatisch in je mailbox.

www.jolandamocking.nl

Download mijn E-book

Loop je jezelf soms voorbij omdat je teveel ballen in de lucht houdt? En heb je behoefte aan rust?

Meld je dan nu aan voor regelmatige tips en adviezen per e-mail over rust, ontspanning en genieten. Je ontvangt dan direct mijn e-book met drie praktische tips om snel en eenvoudig rust in je hoofd en in je lijf te krijgen.

Je gegevens zijn uiteraard veilig bij mij en worden niet gebruikt voor andere doeleinden.