Stap uit de ratrace voordat de vakantie begint

Het is het einde van het schooljaar, de vakanties staan voor de deur. We mogen weer naar het buitenland. Ander eten, een andere taal en een andere omgeving, heerlijk. Of lekker in eigen land op vakantie? Nederland heeft genoeg te bieden. Maar voordat het zover is, is er nog veel te doen. Projecten afronden, een barbecue met collega’s, deadlines op school, paspoort verlengen en noem maar op.

Stemmetje in je hoofd

Een stemmetje in je hoofd fluistert je toe dat het niet verstandig is om oververmoeid aan je vakantie te beginnen. Dan heb je de eerste week nodig om ‘af te kicken’ voordat je het vakantiegevoel op kan pakken. Niet leuk voor jezelf en niet leuk voor je gezin dat al vanaf de eerste dag in vakantiestemming verkeert. Dus probeer je in de laatste week vóór de vakantie wat rust te nemen. Je weet immers dat dat belangrijk is?

Schuldgevoel

Maar zit je dan eindelijk met een kop koffie en tijdschrift op de bank, dan kun je niet ontspannen en genieten van wat een ultiem geniet-moment had  moeten worden. Schuldgevoel bekruipt je want stiekem vind je dat je wat moet doen. Je voelt je ongemakkelijk en opgejaagd terwijl je ‘rustig’ op de bank zit. Dus sta je op en ga je wat doen. Dat voelt vertrouwder. En zo blijf je in de ratrace.

Wil je teveel?

Herkenbaar? Ben jij iemand die teveel wil in een te korte tijd? Inspanning kan geen kwaad als het maar afgewisseld wordt met ontspanning. En aan dat laatste ontbreekt het vaak. Veel vrouwen willen eerst alles op hun to-do lijst afvinken voordat ze zichzelf toestaan om tijd voor zichzelf te nemen. Maar de boog kan niet altijd gespannen zijn. Na inspanning is ontspanning nodig om te herstellen. Doe je dat niet, dan loop je leeg. Je bent moe en hebt een kort lontje.

Stresshormonen

Door stress stijgt de hoeveelheid stresshormonen in je lichaam. Dat geeft niet, zolang je maar tijd maakt voor ontspanning. Tijdens de periode van ontspanning voer je de stresshormonen af zodat je weer op je beginniveau uitkomt. Maar neem je niet voldoende rust, dan blijft het niveau van stresshormonen te hoog. Bij een volgende inspanning begin je met een hoger niveau. Je hebt voortdurend teveel stresshormonen in je lichaam waardoor je je onrustig en opgejaagd voelt.

Gevolgen van stress

Op een bepaald moment is je stressniveau zo hoog dat het je functioneren beïnvloedt: concentreren is lastig, je bent snel gepikeerd, je maakt fouten, piekert veel, en je bent somber. Je schiet in de stress bij het kleinste pijntje, je kunt je niet meer zetten tot hobby’s, alles lijkt moeilijk en je bent doodmoe. En dit is nog maar een beperkte opsomming van de gevolgen van te veel stress.

Gewoon beginnen

Weten wat je moet doen en het ook daadwerkelijk doen, zijn twee verschillende dingen. Plan een (half)uur per dag voor jezelf. Doen, hoor! Zorg dan voor echte rust: geen afleidingen van telefoon, computer of tv. Laat de overvolle wasmand voor wat het is, dat kan wachten. Neem je broodnodige rust en ervaar hoe dat is.

Voel je je onrustig en opgejaagd? Kun je niet echt genieten van jouw rustmoment? Heel begrijpelijk, je lichaam is het niet meer gewend. Maar geef niet toe aan de onrust door op te staan en wat te gaan doen. Blijf zitten en neem je rust. Na enig oefenen zal je merken dat het beter gaat en dat je weer ontspannen kan genieten.

De eerste stap

Hoe ga je om met de drukte in je hoofd en in je lijf? Denk je dat je zomaar terug kunt schakelen van 100 naar 0? Of kun je daar hulp bij gebruiken? Ik help je graag. Mail me op jolanda@jolandamocking.nl en boek een gratis kennismakingsgesprek.

Mocht jij je nu nog niet zo ontspannen en rustig voelen, maar dat wel willen worden, download dan mijn gratis e-book met drie tips voor rust in je hoofd en rust in je lijf. Je krijgt enkele praktische tips die je direct kunt toepassen. Je krijgt dan tevens de blogs automatisch in je mailbox zodat je er geen één hoeft te missen.

Download mijn E-book

Loop je jezelf soms voorbij omdat je teveel ballen in de lucht houdt? En heb je behoefte aan rust?

Meld je dan nu aan voor regelmatige tips en adviezen per e-mail over rust, ontspanning en genieten. Je ontvangt dan direct mijn e-book met drie praktische tips om snel en eenvoudig rust in je hoofd en in je lijf te krijgen.

Je gegevens zijn uiteraard veilig bij mij en worden niet gebruikt voor andere doeleinden.