Stoppen met piekeren in drie stappen

Ze zit tegenover me met een zorgelijke, vermoeide blik in haar ogen. Ze is moe omdat ze de laatste tijd zo slecht slaapt, vertelt ze. Ze maakt zich zorgen en haar gedachten beginnen te malen zodra ze in bed stapt. Ze piekert veel. Gek wordt ze er van.

Piekeren

Piekeren, iedereen heeft er wel eens last van. Negatieve gedachten die je blijven achtervolgen. Piekeren is niet fijn. Het kost je je nachtrust, je humeur knapt er niet van op en je hebt een korter lontje. Redenen genoeg om ervan af te komen, toch? Maar hoe?

Jij bent de baas

Ten eerste: jij bent zelf de baas over je gedachten. Je kunt besluiten om ergens anders aan te denken. Dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan maar ook dat is een gedachte (dat het niet meevalt om je gedachten te beheersen). Je bent tenslotte zelf degene die je brein gebruikt. Dat doet niemand anders voor je. Het vergt enige oefening om je gedachten te verzetten en het zal niet gelijk lukken maar hou vol: de beloning is groot. Je kunt weer slapen en je voelt je rustig en ontspannen. Klinkt aanlokkelijk, hè?

Wat denk je?

Ten tweede geldt dat terugkerende gedachten bewaarheid worden. Of, zoals de titel van een geweldig boek luidt: Gedachten worden dingen. Dus let op wat je denkt! Je onderbewustzijn vindt elke gedachte oké dus kies voor positieve gedachten. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Herkenning

“Betrap je jezelf weleens op de gedachte ‘potverdikkie, ik dacht nog: ik mag mijn paraplu niet vergeten’ of ‘ik wil mijn sleutels niet kwijtraken’ en kom je tot de ontdekking dat je je paraplu vergeten bent en je sleutels zoek zijn?” vraag ik haar. Ze knikt bevestigend. Dat herkent ze zeker.Zeer frustrerend natuurlijk maar je wordt wel op je wenken bediend,” vertel ik haar.

Onderbewustzijn

“Pardon! Op mijn wenken bediend?! Met een vergeten paraplu en zoekgeraakte sleutels? Zodat ik met druipende haren naar mijn auto loopt en mijn tas doorzoek op sleutels die er niet in zitten?” vraagt ze verontwaardigd. “Ja, toch wel,” zeg ik lachend, “je onderbewustzijn herkent woorden als niet en geen niet. Dus eigenlijk zeg je ik mag mijn paraplu vergeten en ik mag mijn sleutels kwijtraken. En zo geschiedt.” Ze kijkt alsof ze het in Keulen hoort donderen.

Negatieve gedachten

Wat heeft dit met piekeren te maken? Nou, alles. Piekeren gaat namelijk over negatieve gedachten met een hoog ‘ik weet het niet’ of ‘ik kan het niet’ gehalte. Als je weet dat gedachten dingen worden, zal je begrijpen dat als je vaak ‘ik kan het niet’ zegt, dat je dan gelijk krijgt. Je kunt het inderdaad niet, je bent teleurgesteld in jezelf en je piekert over een oplossing. Je bevestigt jezelf keer op keer dat je iets niet kan.

Selffulfilling prophecy

Hoe zou het zijn als je tegen jezelf zegt ‘het is een uitdaging maar ik kan dit.’ Het grappige is dat je dan ook gelijk krijgt, je wensen worden verhoord. En zeg nu zelf: waar word je vrolijker van? Van ik kan het niet of van ik kan het? Klagen over wat je niet wilt, brengt je niet wat je wel wilt. Stop maar met die negatieve gedachten want die worden een selffulfilling prophecy. Transformeer ze in positieve gedachten. Die mag je natuurlijk herhalen, zo vaak als je wilt.  

Piekerkwartier

Ten derde: kun je het piekeren moeilijk laten? Beperk je dan tot een ‘piekerkwartier’ waarin je ongebreideld piekert. Vervolgens besluit je om de rest van de dag niet meer te piekeren. Geniet maar van wat het je brengt als je positief denkt en als je je richt op wat je wél wilt.  

Wil je leren om te stoppen met piekeren en weer voluit te leven zodat je kunt genieten van de leuke dingen in het leven? Mail me dan op jolanda@jolandamocking.nl en boek een gratis kennismakingsgesprek.

Vind je deze blogs leuk om te lezen, meld je dan aan met onderstaande link, zodat je zeker weet dat je er geen één meer mist. Je ontvangt dan tevens mijn e-book met drie gratis tips die je gelijk kunt toepassen.

www.jolandamocking.nl

Download mijn E-book

Loop je jezelf soms voorbij omdat je teveel ballen in de lucht houdt? En heb je behoefte aan rust?

Meld je dan nu aan voor regelmatige tips en adviezen per e-mail over rust, ontspanning en genieten. Je ontvangt dan direct mijn e-book met drie praktische tips om snel en eenvoudig rust in je hoofd en in je lijf te krijgen.

Je gegevens zijn uiteraard veilig bij mij en worden niet gebruikt voor andere doeleinden.